27 de setembre del 2011

Impuesto de Patrimonio reinstaurado, Cartas al director de La Vanguardia



"Tots som rics"

25-9-2011 / Un cop llegida la informació que publica La Vanguardia sobre els mínims exempts del reinstaurat impost sobre el patrimoni de les persones físiques a Catalunya i altres comunitats autònomes, veig que a Catalunya està en 108.000 euros, i trobo totalment sagnant la demagògia que és un impost perquè paguin els rics.
Invito els lectors a consultar el seu darrer rebut de l'IBI, on figura el valor cadastral de la seva vivenda o segona residència, per saber si forman part de l'elit econòmica d'aquest país.

Si la Generalitat no canvia el mínim exempt abans del proper 31 de desembre, no només no pagaran els realment rics, sinó que pagarem pràcticament tots els catalans, atès que la direcció general del Cadastre no ha parat d´actualitzar valors cadastrals durant els darrers 10 anys, a l´ombra de la "bombolla" immobiliària, i aquest valor és el que serveix per calcular l´impost (excepte que la vivenda sigui d´adquisició recent, un cas en què se´n computa el preu d'adquisició).

Eduard Barba
Caldes d'Estrac, Subscriptor
http://www.lavanguardia.com/participacion/cartas/20110925/54222269373/tots-som-rics.html


Los ricos pagan

26-9-2011/ En relación con el reinstaurado impuesto sobre el patrimonio, llama la atención que se justifique diciendo que los ricos pagan poco. Parece que muchos desconocen que en el impuesto sobre la renta quien más gana más paga, y no sólo por el efecto de la proporcionalidad, sino también por el de la progresividad, mediante el cual el que gana 3.000 no paga el 25%, sino el 47%, es decir, 1.410 euros. Y ahora, por si ese tipo marginal del 47% fuera poco, ese rico tendrá que tributar en el impuesto sobre el patrimonio, por todo lo que haya ahorrado. Además, con el agravante de que hoy este impuesto puede ser confiscatorio, lo que está expresamente prohibido en la Constitución. 

Por poner un ejemplo, el ciudadano que adquirió un piso durante los años del boom inmobiliario tendrá que pagar en patrimonio en función de su coste de compra, cuando hoy posiblemente vale un 30% o un 40% menos. 

Ser rico es algo que todos queremos y sería deseable que lo fuéramos, pero nuestros gobernantes estigmatizan y castigan al rico, cargándole demagógicamente las culpas de su mala gestión. ¿O será que les mola que seamos un país de pobres, cuando lo bueno para todos es un país con muchos ricos? 
Josep Pagès Martí