16 de desembre de 2009

El sobiranisme obté un insòlit ressò en la premsa internacional - resum dels seus articles

15/12/2009 - Més enllà de les múltiples lectures dels resultats, els promotors de les consultes independentistes celebrades el cap de setmana passat a 167 municipis catalans es congratulen d’haver aconseguit un insòlit ressò mediàtic a nivell internacional. Tant la votació com les rei­vindicacions sobiranistes van arribar fins a la premsa, les ràdios i les televisions de desenes de països.

‘LE MONDE’
El «‘sí’ informal» a la independència
El rotatiu francès va destacar ahir que, malgrat que les consultes van obtenir una participació més baixa de l’esperada, l’expansió del fenomen preocupa el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero perquè la participació supera l’àmbit que representa ERC com a «nucli dur del sobiranisme». També va subratllar que els republicans han perdut el monopoli de l’independentisme i que CiU ha d’aclarir la seva posició sobre la qüestió. I va insistir en la decepció dels catalans amb el tripartit i l’Executiu espanyol.

‘THE NEW YORK TIMES’
«Baixa participació en el referèndum català»
The New York Times va recollir la informació oferta per l’agència Reuters, que va recalcar que la participació en les consultes va estar per sota de la prevista. També va subratllar que Catalunya ja té una «autonomia considerable» i va alertar del perill que l’auge del separatisme suposaria per a Zapatero amb les eleccions catalanes a prop.

‘HA’ARETZ’
«¿Un pas cap a la retirada d’Espanya?»
El diari israelià va definir les votacions com «un impuls al moviment per la independència» i va destacar el descontentament d’una comunitat «rica» i «treballadora» per no rebre els serveis públics que li correspondrien per la seva contribució als pressupostos de l’Estat.

‘FINANCIAL TIMES’
«Milers de vots per a la separació»
«Desenes de milers de catalans, frustrats pel que consideren tres segles de dominació i explotació econòmica per part d’Espanya, van votar a favor de la independència de la regió de Catalunya en 166 referèndums municipals». Així començava l’article del diari britànic, que atribuïa el 13-D a la indignació pel dictamen de l’Estatut. Per aquest rotatiu, els partidaris del són fills d’immigrants andalusos, nord-europeus o immigrants marroquins.

‘VOLKSKRANT’
«No vinculant i a un pas de la il·legalitat»
El diari holandès va titular el reportatge sobre les consultes amb la següent afirmació d’una de les enquestades: «Espanya sempre ens oprimeix». En l’article es recordava que es tracta d’un referèndum que voreja la il·legalitat, amb un resultat que no és vinculant i que ha estat organitzat per moviments locals. També es recollien diversos testimonis de votants de Vic indignats amb el tracte que Catalunya rep d’Espanya.

BBC
Consultes en ple ambient de «tensió»
El principal canal informatiu de la televisió britànica va estar a peu d’urna a la comarca d’Osona i va realitzar un extens reportatge sobre la jornada. En el vídeo, en què es recorda el caràcter extraoficial de la consulta, apareixen alguns votants que justifiquen el seu a la independència. També subratlla que les consultes arriben en un moment de «tensions» a Catalunya per la polèmica i esperada sentència de l’Estatut.

RSI
«Catalunya, ‘sí’ a la independència»
Va ser una «consulta privada» que va tenir un resultat «sense sorpreses» perquè va votar, «tal com s’esperava», la gent que «hi està a favor». Així va definir l’emissora de ràdio i televisió suïssa en italià el referèndum no vinculant que van organitzar els 167 municipis. La informació va recordar les «tensions» per la decisió del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut i va destacar que els separatistes han trobat en Joan Laporta «un possible líder per al futur».

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=670527&idseccio_PK=1008&h=

Cap comentari: