LLISTAT DE LES ENTRADES QUE RESSENYEN LLIBRES SOBRE HISTÒRIA DE CATALUNYA QUE HEM LLEGIT:
EN CATALÀ
LLIBRES: TOTA LA HISTÒRIA EN UN SOL VOLUM
>> On situem els inicis de la nació catalana? Breu presentació en 15 vídeos curts d'1-3 min., una visió general. Del naixement de la nació catalana fins al final de l'Edat Mitjana. Pel catedràtic Josep Maria Salrach.
(Llistat d'entrades amb llibres de divulgació de l'història de Catalunya per ordre cronològic. De vegades s'inclou un article per no perdre el fil):
Entrades d'aquesta blog sobre la Història de Catalunya, només la que hem llegit, no hi és tot, no és ⁹complerta:
La pre-Catalunya. Des del 700 a l'any 1000:
s. X - XI -
>> Llibres: història de Catalunya al voltant de l'any 1000. Els inicis de l'Estat-nació v.5 (recensions de 22 llibres de divulgació històrica, de Guifre el Pilós entre d'altres, fins Ramon Berenguer I)
>> El
3 d'abril del 801 Lluís el Pietós pren Barxiluna. (Enviat per Carlemany,
el seu fill Lluís pren la ciutat al califat de Córdova, s'instaura una nova
frontera amb Al-Andalus que durarà 400 anys, la dels rius Llobregat i Cardener )
>> "La naixença de Catalunya (s.XI) fou un part dificilíssim" J. Vicens i Vives - (Articlle. Característiques a tenir en compte per a determinar si ha nascut una nova nació)
>> Com l'Abad Oliba cap el 1027 va saber formular la Treva de Déu i aconseguí que la respectèssin. Inici de pacificació a la societat feudal. - (recensions de 6 llibres)
s.XII - XIII
>> Llibres: història de
Catalunya entre el 1000 i 1213: unió del comtat de Provença i unió amb
Aragó incorporats pel prestigi dels comtes v.2 - (recensió de 6 llibres)
Des del 1200 a l'any 1400:
s.XIV - XV
>> Llibres: història de Catalunya entre els anys 1213 i 1400, l'agogeu de l'Estat català medieval: Jaume I, Pere el Gran, Jaume II, Pere el Cerimoniós, Martí l'Humà - (recensió de 6 llibres)
>> El Consolat de Mar instituït el 1258, una de les estructures d'estat de la Catalunya d'abans el 1714
>> Pere I el Gran conquereix Sicília, l’agost-setembre 1282
Des del 1400 a l'any 1500:
>> El Llibre del
Sindicat Remença (1448), entra a formar part del Registre de la Memòria
del Món de la Unesco. Bibliografia sobre remences. v.8 - (ressenyes d'uns 16 llibres: sobre la vida dels pagesos a la l'Edat Mitja, i d'específics sobre el conflicte remensa).
>> La Taula de Canvi de Barcelona, el primer banc públic d'Europa, entrava en funcionament el 1401, era propietat del Consell de Cent, per Jesús Llòria i Josep Morató v.2
Des del 1500 a l'any 1650:
s.XVI - XVIII - la Guerra dels Segadors: Catalunya perd la primera de les tres guerres que ha fet contra el poder de Madrid.
(Tenim un article supercomplert sobre la Guerra dels Segadors; és fàcil perdre's perquè va ser molt llarga): >> Història de la Guerra dels Segadors. "Una república efímera i difusa", la catalana del 1641, article llarg per per David Garrido
>> Llibres sobre la Guerra dels Segadors (1640-1652) y el seu final amb la cessió del Conflent i el Rossellò a França, resum històric. (ressenya de dos llibres)
>> 26 de gener de 1641, Barcelona és atacada però perden: la Batalla de Montjuich. Un episodi de la Guerra dels Segadors. (article)
Des del 1650 a l'any 1714:
s.XVIII. Guerra de Successió (1702-1715): Catalunya es troba enmig d'una 1a gran guerra europea. Perd la segona de les tres guerres amb les que s'ha enfrontat amb Madrid.
Tractat d'Utrech:
>> Consell de Cent. Relació dels Consellers amb el seu ofici des de 1700 fins 1714
>> 1713: per què Catalunya va votar la resistència a ultrança? (18 abril 2021)
s.XIX
>> Restitució efímera de la Diputació del General el 1848, per Tomàs Bertran
>>
s.XX
>> Josep Pla, 1924, "Prosperitat i rauxa de Catalunya" (llibre recomanat)
INSTITUCIONS DE GOVERN DEL PRINCIPAT DE CATALUNYA ABANS DEL 1714
>> Com es van anar estructurant les lleis a la Catalunya de l'any 1000 endavant. Molt breu. - (article)
LA IDENTITAT CATALANA
>> Com
és el caràcter català. Dos llibres clàssics: "Notícia de Catalunya" de
Vicens i Vives, i "Les formes de la vida catalana" de Josep Ferrater
Mora
>> Josep Fontana i la identitat catalana. Recull de cites a les seves entrevistes.
>> "Los catalanes tienen infiltrado un espíritu de altiva independencia que se revela en todos", un governador de Barcelona, 1864.
(Entrada en construcció, seguirem)
IN ENGLISH
>> A Catalan history of Spain, published by The Guardian
>>
___
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada