31 de març del 2026

Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre el català. Comentaris de Jordi Graupera.

 
"Aquesta sentència és notícia i és important. Però no és cap novetat ni serà la darrera d'aquesta mena. Forma part d'un procés lent però sense aturador que les gorces de l'Estat han accelerat des de l'octubre del 2017. La idea és acabar amb totes les eines polítiques de protecció del català a tots els Països Catalans. De vegades és Vox, de vegades és un conseller torero.  Treure el requisit lingüístic per l'arrelament dels immigrants, especialment els castellanoparlants, de vegades són els jutges com en aquest cas.
La gran peça de caça major és l'escola, perquè tenir  els infants en una institució de progrés personal durant 9 hores al dia durant 9 anys és una eina de reproducció social i nacional realment útil. 
 
Els espanyols, a dreta i esquerra, estan convençuts que el problema més gran de l'exit del primer d'octubre és  que gent que consideren seva, gent que èticament els pertany, van defensar el país. I estan convençuts que gran part d'això és per l'escola.
No pararan fins que l'escola no sigui un instrument absolut d'espanyolització. 
 

30 de març del 2026

Tot el que Chaplin va saber dir amb el seu cine mud: Tot el que passa quan les persones no son importants

 

"Tiempos modernos",  Chaplin. Ningú ha dit més sobre el que passa quan les persones no son importants.

"Nadie lo vio venir". Tres películas financieras que explican que no es verdad en el caso de esos mercados





El nivell de colesterol en analítica, i la influència positiva de l'estil de vida i l'alimentació

Dades de Cerdenya: moltes hores de sol, fan exercici, dieta mediterrània, bones interaccions socials... NO els hi calia pendre estatines per gaudir de molts anys de vida amb bona salut. 
Conclusió que no agrada a les farmacèutiques, interessades en medicaments per malalties cròniques...
 

28 de març del 2026

Es curioso esto: las personas felices no te atacan, no critican, no buscan herir

 

>>>  https://www.facebook.com/share/r/1APHWZWeMF/

Santiago Rusiñol, una de les figures cabdals del Modernisme, amic del pintor Casas, autor de la parodia del catalanet "L'auca del Senyor Esteve", ara reeditada per Ed. Barcino

 
Tal Dia Com Avui, el 25 de febrer del 1861, naixia a Barcelona Santiago Rusiñol i Prats, escriptor, dramaturg i pintor, i una de les figures cabdals del Modernisme.

📚 Per commemorar-ho, us proposem llegir 'L'auca del senyor Esteve', una gran novel·la sobre Barcelona i l’obra més popular de Rusiñol: un retrat costumista i satíric d’una ciutat que canvia, on exposa el vell conflicte entre l’artista modernista i la burgesia catalana. (Surten en paròdia dolça que fa somriure alguns aspectes del nostre tarannà: l'excés de cultura del treball que resulta en incapacitat de descansar; a l'obra es recomana als protagonistes "esbargiu-vos", "aneu a esbargir-vos"... i se'n van a berenar a una font, per fi Aquests trets cal tenir-los en compte a l'hora d'entrendre'ns a nosaltres mateixosl. Cuca de Llum)

🖋️ A cura de Mita Casacuberta dins la nostra col·lecció #Imprescindibles, l'edició recupera la llengua viva i acolorida de l’original i inclou la reproducció en color de les il·lustracions originals de Ramon Casas.
Editorial Barcino.

👉 Disponible a https://www.editorialbarcino.cat/cataleg/lauca-del-senyor-esteve/
#PassióPelsNostresClàssics
 
Les fàbriques de teles d'aleshores, un testimoni.
 
Rusiñol va pintar el seu amic Ramon Casas, quan aquest pintava exteriors.
 
 




(Rusiñol també fou un gran pintor. Era polifacètic. És bonic saber que la gent va anar a llençar flors a l'estació quan passava el tren que transportava el seu fèretre: de Madrid (fa morir pintant els jardins de La Granja) a Barcelona, on va ser enterrat. Un agraïment al seu bon humor que els hi havia fet la vida més lleu.
 

Recordareu que Rusiñol i el seu amic Ramon Casas van anar a Mallorca. Quan la posta de sol era bonica, aplaudien. Si no ho era, la xiulaven.  El llibre "L'illa de la calma" editat el 1915, és encara avui 100 anys més tard, la paròdia amable del tarannà mallorquí, una ironia dolça que no s'ha superat. Un dels llibres d'humor que més m'han agradat i que més m'han fet riure.

Aquests dos elements també varen recòrrer Catalunya en carro, i en van fer un llibre. Vinyet Panyella ho explica: "És ben sabut que el viatge que van emprendre Santiago Rusiñol i Ramon Casas conegut com el viatge per Catalunya en carro va constituir una mina per a alimentar una llegenda vivent. Els esbossos biogràfics de tots dos artistes en parlen amb una certa imprecisió que Rusiñol, amb la seva voluntat d’anar nodrint la creació del personatge que amb els anys havia perpetrat, no només no desmentia sinó que, sorneguer fins al sarcasme, anava dimensionant. Tant era: els artistes, tots dos, tenien una obra prou consolidada a partir de la primera dècada del segle vint –i d’abans i tot – que no hi havia llegenda ni anecdotari que en desmentís la vocació, la modernitat i l’ofici."

 Us deixo algún enllaç, però no pretenc agotar el tema, què és immens. Preneu-vos-ho com un petit aperitiu, per descobrir una mina que ens diverteix:
>>> "Rusiñol i Casas, per Catalunya en carro" al Museu de la Vida Rural -
 
 
(trosset d'un quadre de Ramon Casas: ‘Carro amb vuit mules de tir’ (1889), de Ramon Casas, pintura a l'oli sobre tela, 22.5 cm x 81.5 cm. Museu del Cau Ferrat
 
 
 
 bonart l'espluga de francolí - 27.07.17 -  Del 28 de juliol al 14 de gener del 2018, el Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí presenta l’exposició Rusiñol i Casas, per Catalunya en carro (1889-1892). Entre 1889 i 1892 l’amistat i complicitat entre Santiago Rusiñol i Ramon Casas es consolida a cop de campanya artística. Són tres anys fonamentals per a l’evolució de la pintura dels dos artistes, que realitzen diversos viatges per Catalunya amb el propòsit de descobrir paisatges i sentir l’emoció de l’artista davant la natura. Durant aquests anys, també, passen una llarga estada a París que determinarà definitivament el rumb artístic de cadascun d’ells. La mostra és, així, un llegat de la darrera etapa naturalista de Rusiñol i de la incursió de Casas en el medi rural. Després de la campanya de Poblet, que ja va ser motiu d’exposició en aquest museu, els dos artistes emprenen un viatge en carro per la Catalunya interior. Un viatge que adquireix notorietat i es coneix com “la volta per Catalunya en carro” a partir dels articles que es publiquen a La Vanguardia, en la sèrie d’articles Desde mi carro, on Rusiñol escriu les seves impressions i Casas les il·lustra a manera d’instantània. L’atractiu del paisatge i el medi rural captiva tots dos artistes. A Rusiñol perquè des del paisatgisme ha iniciat la seva carrera pictòrica; a Casas per tot el contrari, perquè la seva obra recull, fins llavors, escena urbana i retrat.
A TV3 van deixar constància d'aquesta exposició del 2017 amb aquest breu ressenya:
 
 
 
 Crec que són aquests dos els autors de la facècia de vendre duros (moneda de 5 pessetes) a 4 pessetes al mercat de Vic, per veure la cara que posava la gent. Cuca de Llum)
 
(Aquest post ha rebut 50 visites

Poesia "Abril" de Miquel Martí i Pol

 
 
(Aquesta entrada ha rebut 2.097 visites)

70 llibres recomanats, fàcils, entretinguts. Que facin lectors habituals als qui encara no ho son. v.6



70 llibres recomanats — v.6

La nostra llista alternativa de 70 llibres. Fàcils, que facin lectors a qui no ho són. Sempre s’ha de tenir un llibre bo a mà, un que t’estiri a seguir llegint. Si no t’interessa, l’abandones i n’agafes un altre. Si t’agrada, aprofites els teus raconets de temps lliure. Hi ha temes prou diversos perquè puguis escollir-ne un.





HISTÒRIA: 
 
 
1.“El factor humà. Nelson Mandela i el partit de rugbi que va construir una nació”. John Carlin. Ed. La Campana  (una història extraordinària de superació personal, la de Mandela que va aconseguir canviar (una mica) la Constitució de Sudàfrica) 
 
 
 
 
 
 

2.   “Esta noche la libertad”. Dominique   Lapierre & Larry Collins  (crònica de la independència de la Índia)  (castellà)  (és un document d'estil periodístic, en format de llibre; fàcil lectura)
 
 
3.  “Fouché”. Stefan Zweig  (revolució francesa, la història d'un que savia canviar de camisa en un contexte dificilíssim, en un llibre que es llegeix fàcilment, com tots els de Stefan Sweig, un clàssic) (castellà)
 

4. “Historia de un alemán. Memorias 1914-1939”. Sebastian Haffner. Ed. Destino.  (boníssim; els 3 primers mesos des de la pujada al poder de Hitler. Escrit només cinc anys després dels fets, a Londres, on l'autor havia hagut d'anar a viure; notícies del règim nazi de primera ma.)  (castellà)
 
                                      
    
     5.“Orwell en España”. George Orwell. Tusquets Editores  (inclou “Homenatge a Catalunya”, així com altres articles relacionats amb la guerra civil d’Espanya que va intentar publicar a Anglaterra. Ironia suau anglesa, honestedat intel·lectual. Orwell es va desplaçar de l'UK a Barcelona per ajudar a combatre el feixisme, el van destinar al front d'Aragó. Estant de permís a BCN, viu de primera mà i dóna testimoni en el llibre de la revolució comunista que succeí a Barcelona, dins la revolució d’esquerres que es produïa a la Guerra Civil espanyola)  (castellà)  (en català hi ha editat “Homenatge a Catalunya”, sense els altres articles)

6.“Moments estel·lars de la Humanitat”. Stefan Zweig. Quaderns Crema. Barcelona. 2012) (espigola 
catorze miniatures històriques fascinants que relaten esdeveniments històrics absolutament diversos com ara la caiguda de l'imperi d'Orient a mans dels turcs, el descobriment de l'oceà Pacífic, el naixement del Mesies de Händel, la derrota de Napoleó, l'indult de Dostoievski poc abans de l'execució, el viatge de Lenin a Rússia el 1917... aquest llibre és un clàssic) (288 pàgs)(està editat en català i en castellà)
 

7. “Diez ideas falsas sobre la Edad Media” Martí Aurell
. Editorial Taurus, 2024  (castellà) (us deixo l'enllaç a un dels articles sobre la seva vida)
 

7bis. "
Alienor de Aquitania", Martin Aurell,  Ed. Rialp (un dels llibres més celebrats d'aquest historiador català, que treballà a França) (castellà)
 
8."Decisiones críticas. Un análisis de factores clave en momentos cruciales de la humanidad"Carles M. Canals. Ed. Alfabeto. 2023.

 
  
 
 
       9.“Com Catalunya s’obrí al món mil anys enrere”. Ramon d’Abadal i de Vinyals. Col·lecció Episodis de la Història. Rafael Dalmau Ed. (60 pàgs) (fulletó molt curt, llibret de mida petita de din5, deliciós, es  llegeix en 2 hores. Bona manera d'iniciar-se en la història de Catalunya, que començà per aquelles dates)
          
 

10. "La formació d'una identitat. Una història de Catalunya" Josep Fontana. Eumo Editorial. 2014. (320 pàgs) Aquesta és la darrera obra general que jo sàpiga sobre la història de Catalunya, de la mà del reconegut Professor J. Fontana. Podeu llegir aquest llibre de franc descarregant-lo d'aquí en pdf:
         
11. “La memòria dels reis”. Cingolani. Editorial Base  (comenta les quatre grans Cròniques dels reis catalans, per lectors amb una primera base d'història de Catalunya)
12. “Historia de los griegos”. Indro    Montanelli  (castellà, amb humor)

13. "Africanus, el hijo del cónsul" (primer llibre de la trilogía sobre Roma-Cartago). Santiago Posteguillo, un autor que s'ha especialitzat en novela històrica de l'època de Roma.  (castellà)
 
14. “Edificis viatgers de Barcelona”. Jordi Peñarroja. Llibres de l’Índex (la història a traves dels edificis que s'han desmuntat i tornat  a construir en un altre indret. Una narració que repassa la història en general de Catalunya, entretingut i fàcil de llegir)
 

15. "Com érem fa 700 anys"  Montserrat  Rumbau. Tibidabo Ed. 2a edició. 2023. (300 pàgs.) (Quines costums tenien, lleis, reis, conquestes van succeir a la centúria del  1.200: la del rei Jaume I i el seu fill Pere el Gran. Entretingut i fàcil de llegir, -excepte algún petit capítol del final-. El recomanem.)
 

 
16. "Assalt militar en un museu a Catalunya en el s.XXI. Anàlisi dels fets en el seu context" Flocel Sabaté. Ed. Sidillà, Col·lecció Busca-raons n.15. La Bisbal d'Empordà. 2023. (127 pàgs)

Trist episodi del serial vergonyós de Sixena. Flocel Sabaté és Catedràtic d'Història Medieval a la Universitat de Lleida. La base d'aquest llibre són dos articles que l'autor va escriure a demanda de revistes especialitzades estrangeres sobre "el que podem anomenar 'apropiació pública de la interpretació del passat'.(...) Implicava una explicació conjunta per a un fenómen⁹ que embolcalla l'ús de la història i del patrimoni cultural amb el foment d'identitats col·lectives sota el lideratge d'autoritats públiques,(...) És a dir, entomar aquest repte obligava a parlar de revisionisme històric i d'identitats regionals" Text de la introducció del llibre, redactat per l'autor.
Molt documentat i curt.
 
 

17. "El mecenatge cultural a Catalunya durant el s.XX" Joan Samsó. Edicions Proa. Barcelona. 2005. (251 pàgs) L'autor ha llegit molts llibres previs, i s'ha entrevistat amb qui ha pogut, per resumir, en clau de mecenatge, tota la història de Catalunya del s. XX. M'ha fet molt de bé repassar-la d'aquesta manera per obtindre una visió de conjunt. Per exemple mai havia sigut conscient que el català va ser perseguit per les autoritats entre 1923-1930 per la dictadura de Primo de Rivera, prohibició total de parlar-lo en públic amb la policia, l'Administració, tancades les escoles d'ensenyament en català...etc. La segona i encara més dura va ser la repressió franquista com a poble vençut en una guerra, del 1939 fins el 1975, en que va morir el dictador. Al 1946, en veure que els aliats havien guanyat a Alemanya va començar una molt molt tímida apertura fins el 1960 en que es va ampliar una mica més. Costa imaginar que estava prohibit imprimir llibres en català, predicar en català a les esglésies, les sardanes, ensenyar-lo...  Són MOLTS anys en un segle que en que el català ha estat reprimit pel 'gobierno de España': 7+36 = 43 anys. L'autor explica fets sense escarafalls, -no per això els fets són menys greus-, com la crema el 1936 de tota la biblioteca de Pompeu Fabra, la del mecenes Rafael Patxot així com la seva masia al Montseny durant la retirada el 1939...  Lectura fàcil, idees endreçades, un llibre que he agraït molt haver llegit.



NOVEL·LA:
 

18. “Mi planta de naranja-lima”. Jose Mauro de Vasconcelos  (tendra i deliciosa) (castellà, existeix traducció al català)
 
         19. “La nena dels tres noms”. Tami Shem-Tov  (una lliçó de     tendresa)
        20. “Incerta glòria”. Joan Sales. Club Editor  (novela boníssima ambientada a la Guerra Civil espanyola)
         21. “La Plaça del Diamant”. Mercè Rodoreda (un dels 5 millors llibres de la  literatura catalana)
22.  “El barón rampante”. Italo Calvino   Un nou sistema de protesta que consisteix en no baixar dels arbres. Imaginatiu i divertit. (castellà)
23.  “Lo importante es vivir”.  Carmen Martín Gaite  (castellà)
24.   “Nebulosidad variable”. Carmen Martín Gaite  (castellà)
23.   “El fantasma de Canterville”. Oscar Wilde  (castellà, fàcil lectura, humor anglès)
25.   “Un día en la vida de Ivan Demisovich”.  (castellà) (sobreviure un dia al Gulag)




ASSAIG: 

 

26. “Notícia de Catalunya. Nosaltres els catalans”. Jaume Vicens i Vives. Ed. Vicens i Vives (un clàssic: com som, quin caràcter tenim, com ens hem anat forjant com a nació a traves de la història, fàcil lectura)

       27. “Les formes de la vida catalana”. Josep Ferrater Mora. Edicions 62  (trets principals del caràcter català,  precís, concís escrit per un filòsof boníssim que es va exiliar després de la guerra, un altre clàssic)
28. "Quina mena de gent som. Quatre assaigs sobre Catalunya i els catalans (1938-1947" Gaziel. Ed. Diëresis. Barcelona. 2024. (174 pàgs)
29.  “Nosaltres els valencians”. Joan Fuster (un clàssic)
30.   “Els altres catalans”. Francesc Candel  (un clàssic)

31.  "Narració d'una asfíxia premeditada. Les finances de la Generalitat de Catalunya" Ramon Trias Fargas. Ed. Afers. Barcelona, 2a ed. 2011. (160 pàgs)       (R. Trias Fargas va ser el primer en publicar un llibre sobre l'espoli fiscal que pateix Catalunya. Prèviament havia fet una tesi de màster sobre les finances regionals a l'Universitat de Xicago)
 
 
32. "Solucions per a Catalunya. Recopilació i pròleg, Fermí Vergés"  Ramon Trias Fargas. Editorial Pòrtic. Col·lecció Nàrtex n.18. Barcelona. 1977. (325 pàgs)
32. “Diario del Crash”. Santiago Niño-Becerra. Ed.  Los Libros del Lince (castellà) (visió llùcida, honrada, documentada de l'actual crisi del 2008, comparant·la amb la del 1929)

33.  “Modesta España. Paisaje después de la austeridad”. Enric Juliana. Ed. RBA. 2012   (castellà)

34.  “Economia liberal per a no economistes i no liberals”. Xavier Sala i Martín.       Dèria  Ed.  Llibre fàcil de llegir, de divulgació com diu el títol.
 
 
CANVI  CLIMÀTIC:
 
35.  "La Pequeña Edad de Hielo. Cómo el clima afectó a la història de Europa" Brian
       Fagan. Gedisa Editorial. Barcelona. 2014. (340 pags)

36.  "El motín de la naturaleza. Historia, sucesos ocurridos durante la Pequeña Edad de
      Hielo (1570-1700). El surgimiento del mundo moderno, junto con algunas reflexiones 
      sobre el clima de nuestros dias". Philipp Blom. Ed. Anagrama Argumentos. 
      Barcelona. 2019. (343 pags)

37.  "El fin de las estaciones" Antonio Turiel. 2024.



MEMÒRIES:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
37. “De tots colors”. Fabián Estapé. Edicions 62  (els records de la seva època com a catedràtic, i rector de la Universitat de Barcelona, i com a conseller econòmic durant els anys anteriors a la Transició; aquests darrers són els que més m’han agradat, llibre entretingut, interessant) (342 pàgs)  
 
 
 
 
 
38.  “Homenots”. Josep Pla (n’hi ha diverses edicions; m’han recomanat la dels pintors Mir i Santiago Rusiñol i de l’escultor Manolo Hugué…; més exemples: “Uns Homenots: Prat de la Riba. Pompeu Fabra. Joaquim Ruyra. Ramon Turró”. Josep Pla. Ed. Llibres a  Mà) 

39.   “Quan érem feliços”. Joaquim Nadal  (records de la infantesa) 
 
40.    "Del passat quan era present"  Maurici Serrahima. (un gran llibre)


41.  “El hombre en busca de sentido”. Viktor Frankl. En català, a l' Editorial La Butxaca
) (Testimoni del sentit de la vida en una situació límit, com la que l'autor va viure en un camp de concentració nazi. Què és el que a ell li va donar forces per a seguir vivint? No és per a res  que aquest llibre és famós)
 La felicitat, un efecte secundari (Viktor Frankl)  - aquest link us enviarà a una ressenya d'aquesta blog sobre Viktor Frankl, publicada el 25.12.2015
 
 
 
42.  “Autobiografía”. Gilbert K. Chesterton. Ed. Acantilado  (castellà)

BIOGRAFIES:

43. “Honorables. Cartes a la pàtria perduda”. Quim Torra. Editorial A Contra Vent  (semblances de grans catalans, molt interessant, és la nostra història contemporània)
44. “Deu grans catalans. Un homenatge personal a deu figures històriques”. Fabián Estapé. RBA La Magrana  (em va agradar molt, molt bon llibre)
45.  "Vida y obra de Ildefonso Cerdá"  Fabián Estapé. Ediciones Península. 2a ed. Barcelona. 2009. (340 pags) (castellà) (primera biografia d'un gran català, molt ben documentat, molt recomanable)
46.  “Nuestros antepasados”. Italo Calvino.  (castellà)
 
47.  "Nunca te pares. Autobiografía del fundador de  NIKE". Phil Knight. Ed.Conecta. 15a edición. Barcelona. 2016. (Título original  "Shoe dog" Ed.Scribner. 2016) Lectura muy fàcil, ritmo trepidante, engancha(castellà)
 

48. "Gaudí. Biografia de l'artista" Josep Maria TarragonaEditorial Proa biografia. Barcelona. 1999. (la millor biografia de Gaudí que he llegit)
(252 pàgs)
 
 
49. "Armand Obiols, d'una fredor que crema.
L'intel.lectual que es va perdre" Quim Torra. Editorial Empúries. Barcelona. 2024 (422 pàgs). (Sobretot parla de l'interesantíssim ambient cultural català del 1920-1936, i de l'exili dels intel.lectuals i polítics. Per mi un món nou, no en sabia res. Impressionadíssima de la prosa d'Obiols a les cartes a Mercè Rodoreda. Quin greu que no escribís més!)


50. "Un cor furtiu. Vida de Josep Pla"
Xavier Pla. (la darrera biografia publicada de Pla. Encara no l'he llegit, promet)
 
 
 

CRÒNIQUES:

51. “El Quadern Gris”. Josep Pla  (un dels bàsics de Pla) 

52. “Les Hores”. Josep Pla

        53. “El pagès i el seu món”. Josep Pla.
       
 
 
ASSAIG SOBRE ART: 
54. “El silencio creador”. Federico Delclaux. Ed. Rialp  (castellà) (boníssim, recull de     textos sobre l’art  i  la creativitat) (castellà) (un llibre boníssim)
       
 
 
 
 
 
HUMOR:
55. “La Ley de Parkinson y otros ensayos sobre administración” C. Northcote
Parkinson. Ed. Seix Barral. 1998  (humor molt assenyat i agut de les incoherències d'aquesta vida a les reunions dels consells de direcció de les grans empreses, al Parlament anglès, a l'Assemblea Nacional francesa, o el temps que inverteix una àvia en escriure una postal pel seu net. Veig que no hi ha edicions recents: de 2a mà, la més nova és del 1998) (158 pàgs) (castellà)

      56. “Al patrimonio por el matrimonio. Tercera ley de Parkinson” C. Northcote Parkinson. Ed. Deusto
 

57. “Totes les bèsties petites i grosses”. James Herriott. Ed. El Cercle de Viena. (les aventures 
d'un veterinari rural anglés, divertides i tendres, tot allò que et passa i que no t'ho expliquen a la facultat, no us les perdeu)
D'aquestes aventures se n'ha fet fins i tot una sèrie en català per TV3:

 
 
 

58. “Diario de un fiscal rural”. Tawfiq Al-Hakim. Ed. del Viento. La Coruña. 2003 - (
La vida de un fiscal egipcio en su modesto destino rural, discurre con la monotonía burocrática de los pequeños delitos cotidianos —hurtos, disputas vecinales, etc...—. Una noche, sin embargo, es despertado precipitadamente con la noticia de un asesinato. Este libro, publicado en 1937, a medio camino entre el diario, la novela y el reportaje, cuenta las experiencias del autor como oficial de un juzgado a través de varios destinos en el Egipto rural y profundo de los años 20. El autor, gran observador, despliega su sutil humor para describir la sociedad egipcia, y cómo se aplican los procedimientos judiciales. El texto está lleno de historias increíbles, relatos policíacos, episodios amorosos, escenas terribles y cuadros costumbristas. El resultado es una espléndida novela que describe con fina ironía el Egipto profundo, el campo alejado en muchos sentidos de El Cairo avanzado y cosmopolita. El estilo es moderno, ágil, eficaz y a la vez bello y muy cuidado. Un libro redondo. La traducción corre a cargo de Emilio García Gómez, brillante arabista y Premio Príncipe de Asturias de Comunicación y Humanidades en 1992. ) (es troba en llibreries de 2a mà) (164 pàgs)  (castellà)
 
                                                                          

59.  “La Tesis de Nancy”  Ramon J. Sender. Ed. Magisterio Español - Les insòlites situacions d'una americana a Andalusia, tot recollint dades per fer una tesi doctoral sobre els gitanos (divertidíssim) (castellà) (321 pag)
 
 

60."
Aventures extraordinàries d’en Massagran".  Josep M. Folch i Torras. Ed. Casals.  Vaig iniciar-me a llegir en català amb aquest llibre quan tenia 15 anys i us aseguro que em trencava, té un humor ple d'imaginació per sortir-se'n de les situacions difícils de la vida.
 (El Massagran és un noi eixerit i enginyós que, amb la col·laboració d’en Pum, el seu gos, planta cara a una bona colla de perills. No és pas un heroi violent, ni tampoc agressiu; sols lluita contra el mal a la seva manera. Té un gran sentit de l’humor i la sort de cara. Les aventures d’en Massagran sempre són exòtiques i plenes d’elements sorprenents que sovint es basen en la manera de parlar dels personatges. Els viatges també en són protagonistes, plens d’escenes fantàstiques i de situacions que permeten que en Massagran demostri el seu tarannà d’heroi positiu.) 
En aquesta blog vàrem publicar fa cinc anys una entrada sobre Josep Maria Folch i Torres


60.   “La meva família i altres animals”. Gerald Durrell - Començant pel títol és un llibre per trencar-se de riure. 
Convertida ja en un clàssic universal, La meva família i altres animals narra les peripècies d'una família insòlita, desbaratada i molt poc convencional que decideix abandonar la grisa i plujosa Anglaterra per instal·lar-se a l'assolellada i paradisíaca illa grega de Corfú
 

61.  
L'illa de la calma. Santiago Rusiñol - Una ironia dolça sobre com eren els mallorquins a finals del 1800. Molt recomanat pels propis mallorquins. Un clàssic.
 

62.   "L'auca del senyor Esteve"
Santiago Rusiñol.  Obra de teatre on Rusiñol fa la paròdia -una paròdia amable- del catalanet que és massa treballador a la seva botiga de betes i fils, que només pensa en treballar i mai en "esbargir-se"... S'ha convertit en un clàssic!
 
 
 
 
 

CONSELLS SOCIALS — AUTOAJUDA — EDUCACIÓ — CREATIVITAT:

63.   “Som avis”. Victòria Cardona
64.   “Los hombres son de Marte, las mujeres  de Venus”. John Gray. Ed. Grijalbo.
        (castellà)   
 

65. "Encuentra tu persona vitamina""Como hacer que pasen cosas buenas" Marian Rojas Estapé.
(castellà)   

66.  El cerebro infantil: la gran oportunidad” José Antonio Marina. Ed. Ariel.  (castellà)
                                                                           
67.   "La fuerza del optimismo"  Luis Rojas Marcos. Se  ha  convertido  en  uno  de  los  mejores psiquiatras españoles y con mayor capacidad de comunicar de forma sencilla todo  lo referente a nuestras emociones  y pensamientos. (castellà)
 


68. "Sobre el arte de leer" Gregorio Luri. Diez tesis sobre la educación y la lectura" Plataforma Editorial. Barcelona 2020. (104 pags)  Muy interesante, con decir que lo he releido lo menos 3 veces. Expone cómo es el lento aprendizaje de la lectura por parte del cerebro. Opina que "carecemos de una didáctica de la literatura". Que "es necesario hablar bien para leer bien" y expone la importancia de tener mucho vocabulario. Que la clave de todo está a los 9 años de los niños. 
//
El text és una versió revisada de la conferència que G. Luri donà al IV Forum Edita 2019, que és una trobada sobre el món del llibre que es fa cada estiu a Barcelona. Exposa com s'aprèn a llegir, i què és aprendre a llegir: aprendre a llegir és aprendre a escoltar... En fi, una joia. (castellà)
 
 
 
69. "Storytelling/ Cómo contar tu historia para que todo el mundo quiera escucharla"  Bobette Buster. (aquest llibre em va fascinar, dona  informació molt ben estructurada de manera escueta, concisa, una joia)


70.
 "L'utilitat de l'inútil" Nuccio Ordine. Quaderns Crema. Barcelona. 7a edició.
 
 
 

 ...............
 
 ¿Cómo serán las personas que nunca han abierto un libro? Tal y como dijo Gandhi, si no lees no pasa nada, pero si lo haces pasa mucho
 
 
Recomanem  molt aquesta conferència de José Ramón Ayllón: "Qué leer cuanto antes". Aquest autor ha estat professor  de literatura, i sobretot, és persona de criteri; fins i tot recomana l'edició millor traduïda de cada obra. (vídeo 1 hora 11'):

 
 
 
Altres entrades que també recomanen llibres a la Cuca de Llum:

 

>> 
 

 
 
 
(Aquesta entrada ha rebut 2.038 visites)

 

RecicLibros.com es una pagina web que vende libros de ocasión, original y solidaria. Desde 2008, ofrecemos a asociaciones, fundaciones, comunidades, empresas y particulares un servicio gratuito de recogida de libros para darles una segunda vida. Una vez recolectados, los libros se clasifican y codifican informáticamente antes de ser enviados a nuestro centro logístico: Ares Services. Este último, emplea a personas con dificultades y les acompaña durante 2 años con el objetivo de volver a insertarles de nuevo en una vida laboral duradera y sostenible. Hoy, 20 personas trabajan en Ares para RecicLibros. Los libros se venden en Internet y el 20% del precio neto de venta se dona a organizaciones benéficas.  

__