22 de juny de 2016

El silenci extraordinari a la premsa espanyola sobre l’escàndol de Fernàndez Díaz. Exemple de manual de com està de manipulada la premsa espanyola, i en particular la editada a Madrid.


Recull i anàlisi de les portades dels principals diaris espanyols i catalans sobre la revelació feta pública per Público



 Portades dels diaris. Exemple de manual de com està de manipulada la premsa espanyola, i en particular la editada a Madrid. Imatge de vilaweb.


Els enregistraments en què se sent com, poc abans del 9-N del 2014, el ministre d’Interior espanyol, Jorge Fernández Díaz, conspirava amb el director de l’Oficina Antifrau, Daniel de Alfonso, per fabricar draps bruts contra CDC i ERC són un escàndol polític enorme.  Tot i això, en les portades dels principals diaris espanyols en paper d’avui no hi ha ni rastre d’aquesta bomba informativa.Un escàndol tan gran que en un país democràtic seriós hauria fet dimitir el ministre i fins i tot el president del govern espanyol.

El diari Público va publicar la informació amb els enregistraments ahir a les sis de la tarda. Durant tot el vespre, només la premsa catalana i ElDiario.es se’n van fer ressò. Silenci absolut a les portades dels diaris espanyols a internet, abocats a fer un seguiment del partit de l’Eurocopa entre Espanya i Croàcia. La campanya esclatava amb un escàndol que esquitxava de ple el cap de llista del PP per Barcelona i ministre d’Interior en funcions i no n’hi havia cap referència. Per a afegir-hi surrealisme, al vespre Josep Cuní entrevistava Mariano Rajoy a 8TV sense fer-li cap pregunta sobre l’escàndol; l’entrevista havia estat enregistrada al matí . No fou fins a última hora del dia que El País i El Mundo van fer alguna referència a la conspiració de Fernández Díaz i De Alfonso, però agafant el rave per les fulles, titulant: ‘CDC i ERC demanen la dimissió de Fernández Díaz i del director de l’Oficina Antifrau’.  Així, sense dir ni tan sols per què. A El Mundo, el titular era semblant: ‘CDC i ERC demanen la dimissió de Fernández Díaz per les escoltes amb el director de l’Oficina Antifrau’. Aquí ja diuen que és per unes escoltes, però sense dir res sobre el contingut d’aquestes escoltes.

Hom podia pensar que, tenint en compte la magnitud de la revelació, en les edicions de paper d’avui hi hauria un gran desplegament. Però no: ni una referència a El País, El Mundo, La Razón, ABC… I amb prou feines si es pot veure a La Vanguardia i a El Periódico, que situen la informació en un racó de la portada. Només l’Ara i El Punt Avui ho destaquen com a tema del dia. No ha estat fins ben començat el dia que la majoria de diaris espanyols han anat destacant el cas com a principal tema del dia: l’escàndol és d’una magnitud política tan gran que ha capitalitzat la jornada de campanya d’avui i és inevitable fer-se’n ressò.

Ara, és interessant de veure quin és el tractament que n’han fet. Per exemple, el diari El Mundo, a migdia, tenia l’escàndol dels enregistraments com a tema principal, amb el titular: ‘Els enregistraments al ministre de l’Interior rebenten la campanya’. Els articles que l’acompanyen són definidors d’un punt de vista ben concret, d’una manera peculiar d’observar i explicar l’escàndol: ‘Qui va enregistrar al seu despatx Fernàndez Díaz i De Alfonso?’, i ‘Rajoy dóna suport al ministre: “Ha donat explicacions clares”.

Cap comentari: