12 de juny del 2026

Gandalf propone que la salvación de la Tierra Media no depende del poder, de los ejércitos.

 
 
GANDALF, personatge del llibre "El Senyor dels Anyells" de Tolkien, citat a l'encíclica "Magnifica humanitas" del Papa Lleó XIV

 És a dir, fer el que està a les nostres mans, les mans de les petites persones normals i correns. Per així transmetre als que vindran un món millor. És el poder 'petit' de les moltes moltes accions de bé de loltes persones individuals, que no és deixen sarrossegar, sinó que actuen en conciència, rectament.

>>> https://youtu.be/KjdaV5x7VmQ?is=RdJdlP5y8HTh2n5b

9 de juny del 2026

Resum de dues entrevistes d'Antoni Gaudí, la seva opinió sobre Catalunya, el seu govern, Prat de la Riba, i del Govern de Madrid.

>>>https://www.facebook.com/share/v/1EDbfb6y9f/

Deulofeu en el seu llibre "La matemàtica de la història" va calcular que l'imperi espanyol colapsaria el 2029, i aleshores els pobles ibèrics serien lliures. Testimoni. (vídeo 2 min)


>>> https://www.facebook.com/share/v/19sEF9eYWH/

 


Miquel A. Canadell va escriure això després de la Dana del 29.oct.2024 a València. El record del voluntari abandó dels valencians sense pre-avisar, ni enviar ajuts durant tres dies sencers després de l'avinguda per part de l'Estat central no s'ha oblidat, ni ho farà la propera generació de valencians. No té nom. Moltes coses que podrien tenir el benefici del dubte, ara han quedat clares.  El mateix ha fet l'Estat central amb els de l'illa de La Palma després de l'erupció del volcà: n'hi ha que encara avui viuen en contenidors de barco transformats en habitatges!  Aquest és el respecte que es mereix un ciutadà...
 
Les grans pluges del 21 gener 2026 i l'estat lamentable de les vies de trens de Rodalies de tot Catalunya, resultat de 30 anys sense manteniment. Avui 14 de març 2026 encara es viatja de franc a Rodalies perquè no s'ha pogut normalitzar el servei, dos mesos més tard.
 
L'accident de l'AVE el 21 gener 2026 a Adamuz, Córdova, per manca de manteniment de les vies: 46 vides! i no s'ha publicat ni es farà el número de ferits, alguns segur que amb seqüeles de per vida, pobres. A Huelva no van voler al President Sanchez al funeral d'Estat per les víctimes.
 
Com estan les carreteres espanyoles en aquest moment? 
 
Com està la xarxa elèctrica espanyola?  Ha estat els darrers dos mesos a punt de quedar suspesa l'electricitat a tot ESP un altra vegada. Manca de previsió i manca de manteniment.  
 
Com estan els salts d'aigua que podrien produir electricitat a l'Aragó? N'hi ha de molt important que no els treuen a concurs. A l'epígraf "energies" trobareu un parell de post sobre això. 
 
Els metges d'una Seguretat Social saturada. Els mestres de secundària idem.  La gran crisi d'habitatge que estem patint amb lleis antieconòmiques que pretenen arreglar-la, creant inseguretat jurídica i desincentivant la inversió encara més. 
 
...segur que no agoto  la llista.
 
(L'entrada ha rebut 45 visites) 
_

1359. Jurament dels diputats a Pere el Cerimoniós, una declaració de principis.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Els membres de les primeres Corts Catalanes en temps de Pere el Cerimoniós, tenien un jurament que deixava ben clara la relació amb el rei: 

"NÓS que valem tant com vós, jurem davant vós, que no sou millor que nós, que junts valem més que vós, i que us acceptem com a rei i sobirà sempre que respecteu nostres llibertats i lleis, però si no, NO".
 
 
(No us sembla brutal? (1359).

Si fos per mí, li enviaria embolicat amb un llacet a en Rajoy, a veure si així s'assabenta qui té al davant, un tarannà que ve de molt lluny. Cuca de Llum
 
(Post visitat 1.946 vegades)
 
 
POST  A  LA CUCA DE LLUM SOBRE EL MATEIX TEMA: LA LLIBERTAT I LA MONARQUIA PACTADA:
 

 
 
 
 
 
 

Dèficit d'inversió: una bretxa estructural - 05.05.2026

 

49.543. Són els milions d'euros que, segons els càlculs de Foment del Treball i la Cambra  de Contractistes, les administracions públiques haurien d'haver invertit a Catalunya i no han invertit. L'estudi trau els colors a l'Administració espanyola i, especialment, a ADIF i Renfe.

 

Cuando no nos valoran, "el problema no es esa mirada, el problema es cuando compramos esa mirada y se convierte en mirada hacia nosotros mismos" Mario Alonso Puig, receta para autoestima



>>> https://youtube.com/shorts/5wCmEmpESnw?is=mgNEv_jugj16URH3

Joan Canadell interroga al conseller sobre els autònoms

 

Molts autònoms cobren menys que el salari mínim!!
 

En las últimas eleciones de 2023, Correos suprimió la trazabilitat de cada voto individual. Habrá que corregirlo, no les parece??

 

Com l'advocat Robert Amsterdam explica el comportament curiós de "Hacienda" a Espanya


 

La seva visió de la rebaixa del 40% de l'import que "Hacienda" et reclama si pagues desseguida i renuncies a litigar davant d'un jutge, mereix ser escoltada!!!

7 de juny del 2026

7 juny del 1640, comença la Guerra dels Segadors, la primera de les tres guerres que els catalans hem perdut contra Madrid

 
7 de juny del 1640, Comença la Guerra dels Segadors. La primera de les 3 guerres que Catalunya ha perdut contra Madrid: la dels Segadors (1640-1659). La Guerra de Successió, finalitzada el 1714 amb la caiguda de Barcelona.  I la Guerra Civil espanyola, que tenia també un component d'anticatalanisme per les declaracions d'independència de Macià i de Companys pocs panys abans. Al perdre el bando republicà cap el que s'havia decantat Catalunya va significar haver de suportar una duríssima repressió franquista a la llengua i a qualsevol manifestació de la cultura catalana, dura censura a llibres, cap premsa en català... Als anys 40-50 ni tan sols era per més ballar sardanes. A les guixetes de les oficines de l'estat o ajuntaments hi havia l'ofensiu lletrero: "Hable ud el idioma del imperio" (sic), i/o  "Hable ud en cristiano".
 
Aquesta Guerra dels Segadors va acabar amb la Pau dels Pirineus, signada a cuita-correns, en condicions anòmales, per un rei espanyol que NO tenia dret legal a cedir territori  d'un altre regne com Catalunya sense permís de les Corts catalanes, per tant no els hi ho va comunicar!! 
 
Va significar la pèrdua d'un 20% del  territori català, és a dir de la Catalunya Nord, i de la seva segona ciutat, Perpinyà.
 
L'estat espanyol va refusar anys després intercanviar territoris de Flandes per la Catalunya Nord en dues ocasions: l'objectiu era debilitar Catalunya fos com fos. 
 
MES  INFO: cliqueu els tags:
Guerra dels Segadors (hi ha 15 posts)  /  
història de Catalunya  (hi ha 246 entrades a dia d'avui)

"El castellà és una llengua preciosa, però no és la nostra" Àngels Goyalons. Aprendre a respectar la nostra cultura mil·lenària amb els petits gestos quotidians com demanar un café al bar.

 

 

Àngels Gonyalons (actriu): “El castellà és una llengua preciosa, però no és la nostra.”

Aquesta setmana, a “Col·lapse”, conversem amb l’actriu sobre parlar en català al teatre i a la vida.


#Collapse3Cat

Gaudí a la processó de Corpus. Una de les seves darreres fotos.


 
 
Gaudí a la processó de Corpus.
Una de les seves darreres fotos.
 
És una errada dir que poc després el van conduir a la garjola. Durant la dictadura de Primo de Rivera el català es va prohibir
 Això va succeir l'11 de setembre quan Gaudí volia entrar a l'església de Sants Just i Pastor, a on es deia una Missa per l'ànima dels caiguts en aquell dia del 1714. La policia no li va permetre entrar a l'església. En negar-se a parlar castellà el van ficar a la garjola del quartelillo més proper, de males maneres.

6 de juny del 2026

"Després d'11 mesos de vagues... no s'escudi Sr. Conseller: els pacients son catalans i la sanitat està transferida.... Vosté pujaria a un avió sabent que el pilot porta 23 hores sense dormir?" Preguntes pertinents sobre la Sanitat, els metges catalans que demanen coses de pur seny.

....després de 7 mesos i 11 vagues.... 
(Moltes gràcies per donar canya al Conseller! Cuca de Llum)

"Canarios" tocat per Angel Romero


Una meravella

>>> https://www.facebook.com/share/v/17XSfQRqBY/

Ensenyament, qüestió a llarg termini. Com diu Antoni Bassas, "El futur de Catalunya en joc": Cal un acord de país que impliqui TOTS els partits.

El futur de Catalunya en joc 

L'ara - Antoni Bassas - 
Però el deteriorament hi ha responsabilitats de tots els partits que han governat. Hi estem fent front amb velles categories negociadores de govern com a patronal i els sindicats, però que ningú amb autoritat està ajuntant voluntats per definir el problema i molt menys les solucions.
  
Ara - Antoni Bassas -  05.06.2026 
 
 Els mestres i professors van rebutjar l’acord entre els sindicats i el departament d’Educació i les vagues continuaran. De fet, aquest matí, un grup de mestres ha ocupat l’edifici dels serveis territorials del departament a la Zona Franca de Barcelona, en la primera de les mobilitzacions que continuaran d’aquí fins a final de curs. Tot plegat és una molt mala notícia perquè tot allò que interromp el dia a dia de l’escola acaba perjudicant la formació dels alumnes. I amb una taxa de pobresa infantil (menors de 18 anys) de més del 30%, si falla l’escola falla gairebé tot. Pensin que hi ha milers de nens catalans que a part d’aprendre, a l’escola hi van a menjar un àpat calent.

Un 65% dels mestres que van participar en la consulta (que van ser el 60% del total de la plantilla) van votar en contra del pacte a què havien arribat els sindicats majoritaris i el Govern. De manera que les responsabilitats de la situació estan molt repartides, entre el Govern i els sindicats.
 
 

4 de juny del 2026

Gonzalo Boye, advocat de Carles Puigdemont: «El Constitucional fa un ús polític dels temps amb l'amnistia»

 

 01.06.2026 - 

L'advocat, un dels negociadors de la llei d'amnistia ara fa dos anys, retreu al president del TC que encara no hagi resolt les mesures cautelars sobre Puigdemont i confia que Europa donarà la raó als independentistes.
 
Ara fa dos anys de l'aprovació de la llei d'amnistia. Gonzalo Boye (Viña del Mar, Xile, 1965) en va ser un dels principals negociadors, especialment interessat a blindar la norma perquè fos, es va dir aleshores, "integral i immediata". Dos anys després de l'aval del Congrés, la llei s'ha aplicat a alguns casos, però no als principals dirigents independentistes, com Carles Puigdemont o Oriol Junqueras, pendents d'Europa i del Tribunal Constitucional.
 
En aquesta entrevista amb Nació DigitalBoye posa el focus en el Constitucional, de majoria afí al PSOE, a qui acusa de fer "un ús polític dels temps processals" de la llei. En plena crisi socialista pels casos de corrupció, l'advocat llança una advertència: "Si jo fos el TC, m'allunyaria del govern de Sánchez". 


>>>  https://naciodigital.cat/politica/gonzalo-boye-advocat-de-carles-puigdemont-el-constitucional-fa-un-us-politic-dels-temps-amb-lamnistia.html?fbclid=IwdGRjcASO0cpjbGNrBI7QuWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHieBQ_kPwnxZGCy8kcwY0fxx-ZVcBnVy8-jYp9aocNKc7XJYWVRRncsjiGzW_aem_Ktztesdm6UA2yf6a6v4nVQ&utm_campaign=mrf-facebook-naciodigital&utm_source=facebook&utm_medium=social&mrfcid=202606016a1dc085965b274fd34cf4f0

El cervell necessita descansar mínim 20 minuts al dia, i que tu facis el que et doni la gana, així el cervell descansa i recupera energia.


 
 

Seguim amb cita prèvia, 6 anys després de la pandèmia. Expedienten a un fyncionari per ajudar als que NO podien aconseguir la cita prèvia.

 
 

2 de juny del 2026

Què diu "l'autèntic" Jaume I sobre el valencià i el català.

 

>>>  https://www.facebook.com/share/v/1EENHs9W1q/

L'empenta d'un policia per l'esquena a una ensenyant que es manifestava, encara avui NO hi ha disculpes de la policia



 

>>> https://www.facebook.com/share/r/15q2cfRNofU/

El cant del russinyol

 

El retrasos en les inversions al Corredor Mediterrani (1992-2026)

 
 
 
Des del 1992, l'Estat espanyol ha invertit uns 50.000 milions d'euros en alta velocitat radial des de Madrid. Al Corredor Mediterrani, eix declarat prioritari per la Comissió Europea, hi havia compromesos també 50.000 milions el 2011. A partir del 2012 es va retallar a la meitat. El 2026, encara no és acabat.

El Corredor Mediterrani és l'eix ferroviari que ha de connectar Algesires amb la frontera francesa per la costa, passant per Múrcia, València, Tarragona, Barcelona i Girona

La Unió Europea el va declarar prioritari de la xarxa transeuropea de transport (TEN-T) el 2013, i ho és per una raó econòmica concreta: les comunitats per on passa sumen prop del 50% del PIB de l'Estat, i el corredor és la connexió natural del sud d'Europa amb la resta del continent.

L'octubre del 2011, el ministre de Foment José Blanco va presentar un pla d'inversió de més de 50.000 milions d'euros per completar l'eix. La Comissió Europea es comprometia a finançar entre el 30% i el 40% de les obres, sempre que l'Estat aportés la part que li tocava i complís terminis.

El desembre del 2011, amb el canvi de govern al Partit Popular i Ana Pastor com a ministra de Foment, el pla va ser qualificat de "faraònic" i la inversió prevista es va reduir a poc més de 25.000 milions.

Mentrestant, des de la inauguració de la primera línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla el 14 d'abril del 1992, l'Estat va seguir destinant recursos a estendre la xarxa radial des de la capital. Els experts i el lobby ferroviari Ferrmed van xifrar el cost acumulat d'aquesta xarxa radial al voltant dels 50.000 milions d'euros, amb una previsió d'arribar fins als 75.000 milions a mitjà termini

Diversos analistes han qualificat la rendibilitat operativa d'aquesta xarxa radial de "ruïnosa".

El resultat agregat és mesurable. Segons les xifres recollides per Ferrmed amb dades europees, el 2014 la quota del transport ferroviari de mercaderies a Espanya era del 5,2%, molt per sota de la mitjana de la Unió Europea, situada en el 18,4%. El 2017, el coordinador europeu del Corredor Mediterrani va destacar que dels sis països que travessa l'eix, Hongria i l'Estat espanyol eren els que anaven amb més retard.

Els pressupostos generals il·lustren la prioritat real. Al pressupost del 2021 es van destinar 1.700 milions al Corredor Mediterrani i només 84 milions al Corredor Atlàntic, que travessa Galícia, Astúries i Castella i Lleó. El 2023 la dinàmica es va invertir: el govern central va anunciar una inversió de 16.000 milions al Corredor Atlàntic, vuit vegades més del que s'havia executat al Mediterrani des del 2018.

Hi ha hagut també casos documentats de creativitat comptable. El secretari de la Generalitat Valenciana, Josep Vicent Boira, i el secretari d'Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, van denunciar que el govern central havia inclòs obres ferroviàries a Madrid —com el túnel entre Chamartín i Atocha, valorat en 935 milions d'euros— dins de les inversions presentades a la Comissió Europea com a part del Corredor Mediterrani.

El 13 de novembre del 2025, en un acte a Brussel·les, Ferrmed denunciava que el Corredor s'havia convertit en "un projecte absolutament de mínims" amb retards continus i reclamava una inversió addicional de 18.000 milions per completar-lo. La previsió actual és que la conversió a l'ample internacional del tram Castelló-Vila-seca es completi a mitjan 2027, amb cinc mesos de tall total de la circulació.

Catorze anys després del compromís inicial, l'eix prioritari de la Unió Europea per al sud del continent encara no és acabat. La xarxa radial des de Madrid —amb una rendibilitat operativa qualificada pels mateixos experts ferroviaris de "ruïnosa"— sí va arribar a temps.

Això sí, la Generalitat fent taules estratègiques... més corcades que la taula de diàleg. 

Publicat a Facebook, "Quim Torra el nostre President"

Newsletter d'Antiburocràcia Catalunya.

"La cançó de l'arquitecte empresonat" (Antoni Gaudí), per Miquel Pujadó

 

Després d'acabar l'escriptura, composició i enregistrament de les 15 cançons del nou àlbum, CICATRIUS I NAUFRAGIS, no vull escriure noves cançons durant un temps, per tal de recarregar les bateries.

Tot i així, l'Enric Colomer m'ha demanat una cançó (lletra i música) sobre Gaudí, per a la coral d'Ona Llibres, i no m'he pogut ni volgut negar. Penso que val la pena que us en faci conèixer el text... 
#AntoniGaudi



L’ARQUITECTE EMPRESONAT (Miquel Pujadó)

Quan ens neguem a obeir,
el poder fem trontollar,
com va fer Antoni Gaudí,
com va fer Antoni Gaudí,
mantenint el català.

Va ser un onze de setembre i eren temps de Dictadura,
eren temps del Directori, ja fa un xic més de cent anys.
Miguel Primo de Rivera ens reprimia amb mà dura,
p’rò la llengua resistia malgrat els mals averanys.

No hi havia a Casanova ni al Fossar de les Moreres
rams de flors ni altres ofrenes, ni banderes ni cançons.
p’rò a Sant Just, la vella església, una missa recordava
els qui el mil set-cents catorze van caure contra els borbons.

Quan ens neguem a obeir…

En Gaudí, el gran arquitecte, el va aturar un policia,
en voler anar a aquella missa amb en Valls, una amistat.
Davant la seva insistència, el van dur a Comissaria,
imputat amb falsos càrrecs d’insults a l’autoritat.

Allà van voler obligar-lo, entre injúries i amenaces,
a fer servir el castellà uns uniformats sorruts
p’rò Gaudí, impertorbable, no acceptava les mordasses
i entre reixes van ficar-lo, amb dos altres detinguts.

Quan ens neguem a obeir…

Després de pagar una multa per ell i un altre dels presos,
sortí amb la testa ben alta, així com havia entrat,
mantenint la seva llengua, deixant emprenyats i encesos
aquells qui no van poder-li esberlar la dignitat.

En un segle, no pas gaire ha canviat la policia
d’un Estat hostil que sempre ens intenta assimilar.
Com Gaudí, cal ser tenaços, conscients dia rere dia
que només serem nosaltres si vivim en català.

Quan ens neguem a obeir…