Mn. Josep Ruaix
11.12.2024
Quan passem per Calders, abans d’arribar a Moià a entrevistar el lingüista Josep Ruaix, comentem que aquest savi de la llengua encara fa de rector en aquest poble del Moianès. Només d’entrar a casa seva, veiem clar que aquest home no es cansa mai. Ni abans ni ara, que té vuitanta-quatre anys. Diu que treballa tantes hores com pot. Ell i la seva germana ens acullen amb cordialitat. Entrem al seu despatx, pulcre i ben endreçat, on la gran quantitat de llibres que hi ha no aclapara. A la taula, les carpetes ben posades i els llibres que comentarem, que aniran sortint a la conversa. Sembla que no se li escapi cap detall. Amb una llum tènue, filtrada per les escletxes de la persiana, comencem l’entrevista parlant de la distinció que li atorgarà l’Institut d’Estudis Catalans.
Una distinció que arriba tard, però que ell rep amb agraïment i que és un reconeixement a la seva gran tasca com a divulgador i estudiós de llengua. Amb més de dos milions de llibres venuts, especialment el seu mètode de fitxes que ha acompanyat moltíssims catalans en la tasca de conèixer i perfeccionar la llengua, és protagonista d’un dels grans èxits editorials del país. Es defineix com a fabrià i partidari de la prudència lingüística. Explica els seus desacords amb naturalitat: creu que es fan massa canvis. I destaca la importància de conservar la genuïnitat de la llengua que ens ha arribat fins ara. Diu que el IEC s’hi ha d’esforçar.
—Demà us faran “col·laborador distingit” de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans. Què és aquesta figura?
—És una figura nova que han establert –diria– ad hoc. Ara
ja no puc ser membre numerari de la Secció Filològica, perquè he passat
de l’edat –és només fins a setanta anys. I per això em lliuraran un
diploma de col·laborador distingit.
—Teniu vuitanta-quatre anys. Creieu que han trigat massa?
—Jo no em queixo. Els reconeixements els accepto sempre, per
tres motius. Per començar, per cortesia. Després, perquè tenen una
repercussió a favor de la cosa de què es tracta, en aquest cas la
llengua. I tercerament, perquè representen un aval a la meva obra. Per
això l’accepto molt content i agraït.
etc....
>> https://www.vilaweb.cat/noticies/josep-ruaix-normativa-afavorir-genuinitat/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada